Bouwen, ziplijnen en meer - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Ruben Bulck - WaarBenJij.nu Bouwen, ziplijnen en meer - Reisverslag uit Manzini, Swaziland van Ruben Bulck - WaarBenJij.nu

Bouwen, ziplijnen en meer

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

27 Oktober 2013 | Swaziland, Manzini

Reisverslag 6
Afgelopen week heb ik schommels gebouwd op een NCP, dat moest vanaf de grond aan gebeuren, want de oude schommels waren compleet verdwenen. We moesten eerst gaten in de grond maken om de palen in te zetten, toen plaatste we de palen. De gaten rond de palen goten we vol met cement dat we eerst zelf hadden moeten maken. We plaatsten toen een dwarsbalk waar de schommels uiteindelijk aan kwamen te hangen op de 2 palen. Toen groeven we naast de 2 staande palen bij elk 2 kleine gaten voor ondersteunende paaltjes die we vast maakten aan de grote palen en die gaten daarvan vulde we ook met cement. Als laatst hingen we de 2 schommels aan de dwarsliggende balk en toen waren we klaar.
Sinds een paar jaar is er een organisatie die mensen in Swaziland er bewust van probeert te maken wat borstkanker is en mensen ervan probeert te genezen. Eens per jaar organiseert die organisatie 2 wandeling waarvan de opbrengst word gebruikt om de organisatie in leven te houden en uit te breiden. Vorig jaar liepen er 600 mensen en dit jaar was dat ruim verdubbelt, de deelnemers konden kiezen uit een korte en lange route. Toen werd er aan ons gevraagd of wij(de vrijwilligers) die route wilde uitzetten, dit wilde wij natuurlijk doen en toen werd er besloten dat 3 de korte zouden doen en 3 de lange route. Helaas ging een van de vrijwilligsters door haar enkel en moest ik en 1 andere vrijwilligster de lange route uitzetten, die zou 10 km zijn. Deze route begon achter de lodge waar ik al eerder die berg had beklommen, het eerste stuk wist ik dus al. Onderweg hingen we roze lintjes op zodat de wandelaars de route makkelijk konden vinden. Toen we boven op de berg aankwamen was het niet bewolk en kon ik nu wel van het uitzicht genieten. De afdaling ging best vlot maar het begon al langzaam donker te worden, dus we liepen stevig door. Na minimaal 15 kilometer gelopen te hebben konden we gelukkig de laatste 5 naar de lodge terug gereden worden.
Vrijdag en zaterdag ging ik met de andere vrijwilligers ziplijnen. We vertrokken bij de lodge en werden naar de overnachtingslocatie gereden. Onderweg zijn we nog naar een dam gereden waar we mooie uitzichten hadden en we zijn naar de een na grootse rots van de wereld geweest en dat was ook wel leuk om te zien, eigenlijk was het gewoon een berg die uit 1 rots bestond. Toen we aankwamen bij de overnachtingslocatie bleek het in een natuurpark te liggen en er liepen heel veel blesbokken rond. Die avond zijn we naar een uitzichtpunt gereden om de zonsondergang te bekijken die was erg mooi. De volgende ochtend zijn we gaan ziplijnen, dat houd in je ging van het ene platform naar het andere aan een kabel. Ik vond het erg leuk maar niet eng of een adrenaline kik ofzo, maar was wel leuk. Op de terugweg van het ziplijnen zagen we nog een groep bavianen lopen en een grootte cavia. Toen we terugreden van de slaapplaats naar de ingang zagen we nog een groepje zebra’s dus daar hadden we wel geluk mee. Ook hebben we op een gegeven moment in het park een wilde hond gezien(ben de naam vergeten) en ik kan me ook niet herinneren wanneer dat was. Op de terugweg zijn we langs de oudste mijn van de wereld gegaan, die stelde niet veel voor maar de uitzichten wel.
Toen we terugkwamen in de lodge begon het enorm hard te hagelen en sommige hagelstenen waren zo groot als golfballen, er is niets kapot gegaan alleen veel bladeren uit de bomen en het rustige stomende beekje naast de loge was verandert in een bruine stromende massa.